Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal
och du kan komma att omdirigeras.


Är du vårdpersonal?
Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal.
Du kommer nu att skickas vidare till vår startsida.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Hälsosamt Åldrande

Hälsosamt åldrande innebär att man tar hand om sin kropp och anpassar mat- och träningsvanor efter de nya behov som uppkommer vid ett naturligt åldrande.

HÄLSOSAMT ÅLDRANDE
Åldrande drabbar alla levande organismer. Redan i medelåldern börjar förändringar i kroppen märkas – även om åldrandet kan gå olika fort i olika organ.Ny vetenskap visar att det är mycket man kan göra för att bromsa klockan. En balanserad kost, anpassad efter åldern, och regelbunden fysisk aktivitet är hörnstenar för en god hälsa. Och man kan inte börja för tidigt. 

Ett friskt och aktivt åldrande är nära kopplad till en livsstil som inkluderar regelbunden fysisk aktivitet i kombination med kloka livsmedelsval. Rätt intag av näringsämnen såsom vitaminer, mineraler, fibrer och protein, är viktigt för att behålla normala kroppsfunktioner; både för att behålla muskler och för att förbättra matsmältningen.

Att äta en fullvärdig och balanserad kost rekommenderas, men är inte alltid så lätt. Nyare forskning har visat att näringsämnen som är viktiga för god hälsa ofta kan saknas i maten hos den äldre. En känsla av trötthet, svaghet eller sämre rörlighet kan vara ett tidiga tecken på att kroppen får i sig för lite av ett eller flera näringsämnen.*. Om man inte får i sig allt man behöver via den vanliga maten kan det var värdefullt att berika maten med protein, vitaminer, mineraler och fiber.

* Detta kan också vara symptom på en sjukdom så om känslor kvarstår, kan det vara klokt att konsultera en läkare.

Följande näringsämnen spelar en viktig roll i att hjälpa den åldrande kroppen att prestera optimalt:
• Vitaminer som är viktiga i kroppens energiproduktion. Till exempel vitaminerna B2, B6 och B12 som bidrar till att minska trötthet och utmattning
• Protein bidrar till att öka och bibehålla muskelmassan. Äldre personer behöver mer protein per kg kroppsvikt än yngre. Med tiden kan en förlust av muskeltonus och känslor av svaghet och begränsad förmåga att göra aktiviteter märkas, och kan vara tecken på dålig intag av protein.
• Vitamin D och kalcium som är viktiga ämnen för benhälsan. Vitamin D och kalcium arbetar tillsammans för att upprätthålla friska ben.
• C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning för broskets normala funktion. Brosk är en nyckelkomponent i lederna. Tillsammans spelar muskler, ben och brosk en nyckelroll i den dagliga funktionaliteten.
• Vätska är inte ett näringsämne men vatten är inblandat i så gott som varje metabol process.