Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal
och du kan komma att omdirigeras.


Är du vårdpersonal?
Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal.
Du kommer nu att skickas vidare till vår startsida.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.

PROTEIN SOM EN DEL AV ETT HÄLSOSAMT ÅLDRANDE

 
 

Vad är proteiner?

 Efter vätska, så är proteiner den största beståndsdelen av din kropp. Man kan säga att proteiner är kroppens byggstenar.

 Proteiner har en komplex struktur och de består av många små beståndsdeler som kallas för aminosyror. Dessa är sammanlänkade i en kemisk förening och bildar en kedja. Vissa av dessa aminosyror kalls för ‘essentiella,’ vilket betyder att de är livsnödvändiga, men kan inte produceras av den mänskliga kroppen utan måste intas från den dagliga kosten.

 Det finns många olika typer av proteiner i kroppen. Till exempel:

  • Muskelmassan består av proteiner.
  • Kollagen som ger styrka och struktur åt vävnader (t.ex. brosk).
  • Hud, hår och naglar består till största del av proteiner.
  • Hemoglobin som transporterar syre runt om i kroppen.
  • De flesta hormoner, som har rollen som din kropps kemiska budbärare, är också proteiner.
  • Enzymersom reglerar ämnesomsättningen; de stödjer kemiska reaktioner som gör att du kan smälta maten, skapa energi och spänna musklerna, samt reglerar insulinproduktionen.
  • Antikroppar som spelar en roll i ditt immunförsvar.

 

 Vikten av protein för en god hälsa

 Proteiner har många viktiga funktioner. Visste du att:

  • Muskelfiber består till största del av två proteiner: myosin och aktin. Dessa proteiner svarar för muskelkontraktionen. Om intaget av protein är för lågt, så kan rörligheten påverkas negativt.
  • Proteiner, som aktin and tubulin, triggar essentiella processeer in alla levande celler. Dessa inkluderar celldelning, celluppbyggnad och underhåll med mera.

 

Protein i kosten

 Protein finns i:

  • Kött, fisk, ägg och i mjölkprodukter. Dessa produkter innehåller ett komplett utbud av esentiella aminosyror.
  • Fullkorn, frukt, grönsaker och nötter innehåller också aminosyror.
  • Proteinrika kosttillskott är ett lätt sätt att öka intaget av proteiner.

 

Äldre vuxna kan få i sig för lite protein

 Det är vanligt att aptiten avtar med åldern. Bidragande orsaker kan vara minskad aptit, förändring av smak och lukt, ensamboende, litet intresse i att laga mat eller svårigheter att äta p.g.a. tand och/eller sväljproblem. Att äta mindre mängder mat eller mindre bra, resulterar i att äldre inte får i sig tillräckligt med näringsämnen trots ett större behov.

 Proteinet som näringsämne är extra viktigt för äldre. En studie1visade att upp till hälften av alla äldre får i sig mindre än det dagliga rekommenderade intaget för protein. Otillräckligt intag av protein är nära kopplat till förlorad muskelstyrka och funktionalitet.

 

Hur mycket protein behöver äldre inta dagligen?

  • Den rekommenderade “Reference Nutrient Intake” (RNI) för vuxna är 0.83 g protein per kilogram kroppsvikt per dag2.
  • Många experter inom nutrition rekommenderar att äldre personer ökar intaget av protein jämfört med yngre vuxna3. För äldre vuxna rekommenderar man ett proteinnintag om 0g till 1.2g per kilogram av kroppsvikten hos seniorer4(5) Vilket betyder:
    • En man som är 50+ år och väger 80 kilo skulle behöva få i sig 80 till 96 gram protein per dag (vilket motsvarar 280-340 g kycklingbröst per dag).
    • En kvinna som är 50+ år och väger 60 kilo skulle behöva äta 60 till 72 gram protein per dag (motsvarande 210-250 g kycklingbröst).
  • Äldre kvinnor har ett större behov och behöver öka sitt dagliga proteinintag till 1.0-1.2g per kilogram av kroppsvikten5 (4).

 

Alternativa proteinkällor stödjer ett hälsosamt åldrande

 Personer med ett lågt proteinintag förlorar mer muskelmassa och får mindre bentäthet:

  • Forskarkåren och hälsomyndigheter som European Food Safety Authority (EFSA) är överens om att protein i kosten har en gynnsam effekt på hela kroppsmassan, inklusive muskelmassan6.
  • EFSA säger också att protein är viktigt för bentätheten och läkning av ben, t.ex. vid en fraktur.Benstommen är tätast mellan åldern 25 till 35 år och efter detta, minskar tätheten gradvis och blir mer framträdande med åren7 (6).

Älder vuxna bör säkra sitt proteinintag genom en hälsosam och balanserad diet och genom kosttillskott av hög kvalitet. 

Vill du lära dig mer? Läs då även  Bibehålla  rörligheten  som  en  del  av  ett  hälsosamt åldrande och Nyckeln  till  ett  hälsosamt åldrande.

1Hartz, S. C. (1992) The WSS study population. In: Nutrition in the Elderly: The Boston Nutritional Status Survey (Hartz, S. C., Russell, R. M. & Rosenberg, J. H., eds.), London, Smith-Gordon, pp. 17–25.

2Houston, D.K. et al. Dietary protein intake is associated with lean mass change in older, community dwelling adults: the Health, Aging, and Body Composition (Health ABC) Study. Am J Clin Nutr 87, 150-155 (2008). 

3Bauer J, et al. Evidence-based recommendations for optimal dietary protein intake in older people: a position paper from the PROT-AGE Study Group. J Am Med Dir Assoc. 2013;14(8):542-59.

Mithal A, et al. Impact of nutrition on muscle mass, strength, and performance in older adults. Osteoporos Int. 2013;24(5):1555-66.

Deutz NE, et al. Protein intake and exercise for optimal muscle function with aging: Recommendations from the ESPEN Expert Group. Clin Nutr. 2014.

4Rizzoli, R. et al. The role of dietary protein and vitamin D in maintaining musculoskeletal health in postmenopausal women: A consensus statement from the European Society for Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis and Osteoarthritis (ESCEO).

5Yanai H.  Nutrition for Sarcopenia. J Clin Med Res. 2015 Dec; 7(12): 926–931.

6European Food Safety Authority (EFSA) in a scientific opinion in 2010: “Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to protein and increase in satiety leading to a reduction in energy intake (ID 414, 616, 730), contribution to the maintenance or achievement of a normal body weight (ID 414, 616, 730), maintenance of normal bone (ID 416) and growth or maintenance of muscle mass (ID 415, 417, 593, 594, 595, 715) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006”https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1811