Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal
och du kan komma att omdirigeras.


Är du vårdpersonal?
Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal.
Du kommer nu att skickas vidare till vår startsida.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Behandling av d-vitaminbrist

D-VITAMINTILLSKOTT SOM
KOMPLEMENT TILL SOL OCH MAT

Under vinterhalvåret är det inte möjligt för oss här uppe i norr att få tillräckliga mängder D-vitamin genom solen. Det är också mycket svårt att täcka vårt behov med hjälp av D-vitaminrik mat. Då kan det vara nödvändigt med D-vitamintillskott.

 

ETT ENKELT BLODPROV VISAR D-VITAMINBRIST

D-vitaminbrist är mycket vanligt och får allt större uppmärksamhet. Man räknar med att omkring 90 procent av Sveriges befolkning har D-vitaminbrist under vinter och vår. D-vitaminbrist kan leda till en lång rad olika symptom och hälsoproblem, så det är viktigt att se till att kroppens D-vitaminnivå är tillräckligt hög – särskilt om du tillhör en riskgrupp. Även en lindrig brist kan öka risken för ohälsa, så det är viktigt att få behandling för D-vitaminbrist på ett tidigt stadium. Om du misstänker att du har D-vitaminbrist så prata med din apotekare.

 

EN BIT PÅ VÄGEN MED D-VITAMINRIKA LIVSMEDEL

D-vitamin i mat får vi främst i oss från fisk, exempelvis innehåller lax, sill, makrill och tilapia mycket D-vitamin. Mjölkprodukter, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, om de är berikade med D-vitamin. Ägg, viss svamp och kött innehåller också en del D-vitamin. Det kan dock vara svårt att täcka dagsbehovet av D-vitamin med mat. Du måste då äta mycket stora mängder av dessa livsmedel – något som kan vara svårt att få till i praktiken.

 

D-VITAMINTILLSKOTT ISTÄLLET FÖR LJUSTERAPI

Ett vanligt symptom på D-vitaminbrist är trötthet och nedstämdhet under vinter och vår, beroende på att de D-vitaminlager som byggts upp under sommaren är slut. En del väljer att prova ljusterapi, där man regelbundet vistas i mycket starkt ljus under 1-2 timmar, för att försöka få tillbaka energi och livsglädje under denna period. Många tar istället D-vitamintillskott, och tycker att det är enklare och fungerar bättre.

 

DOSERING AV D-VITAMINTILLSKOTT

Det är viktigt att följa rekommendationerna när det gäller dosering av D-vitamintillskott. Överdosering kan leda till allvarliga hälsoproblem som för mycket kalcium i blodet, vilket kan leda till njursvikt. Symptom på överdosering kan vara illamående och sämre matlust.

 

Det är inte möjligt att få i sig farliga mängder D-vitamin genom solen eller kosten, men om du äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan den sammanlagda dosen bli för stor. Lämplig dos D-vitamintillskott beror på hur allvarlig D-vitaminbrist du har, och om det eventuellt finns faktorer som försvårar ditt upptag. Rekommenderat intag är upp till 10 mikrogram per dag för barn och vuxna, och upp till 20 mikrogram per dag för vuxna som sällan är ute i solen eller är över 75 år. Vuxna bör absolut inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag enligt Europeiska myndigheter för livsmedelssäkerhet (EFSA).

 

Vid graviditet kan för mycket d-vitamin öka risken för fosterskdaor. Därför är det viktigt att prata med läkare innan d-vitamintillskott används.

 

D-VITAMIN I SPRAY TAS UPP DUBBELT SÅ BRA

Förutom att föreslå mer solljus under sommarhalvåret samt D-vitaminrik mat, kan din apotekare rekommendera ett kosttillskott som hjälper till att uppnå ett tillräckligt intag.

 

D-vitamintillskott finns som tabletter, kapslar, droppar och spray – och den stora fördelen med spray är att den tas upp dubbelt så bra som tabletter av kroppen.

 

Spray är också en bra lösning för äldre personer med sväljsvårigheter, och även smidigare att ha med sig eftersom inget vatten behövs.