Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal
och du kan komma att omdirigeras.


Är du vårdpersonal?
Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal.
Du kommer nu att skickas vidare till vår startsida.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Vad orsakar d-vitaminbrist?

FÖR LITE SOL, HÖG ÅLDER OCH ÖVERVIKT
ÄR RISKFAKTORER FÖR ATT UTVECKLA D-VITAMINBRIST

D-vitaminbrist är ett stort problem som får allt större uppmärksamhet, både här i Sverige och internationellt. Man beräknar att uppemot en miljard människor i världen lider av D-vitaminbrist. Men vem riskerar att få D-vitaminbrist, och varför?

 

MODERN LIVSSTIL KAN LEDA TILL D-VITAMINBRIST

Vår moderna livsstil för med sig att vi vistas mycket inomhus. Eftersom solen är vår primära källa till D-vitamin får det konsekvenser. Men det finns fler riskfaktorer för att utveckla D-vitaminbrist. Ju fler riskfaktorer man har, desto större är risken att utveckla D-vitaminbrist.

 

RISKFAKTORER FÖR ATT UTVECKLA D-VITAMINBRIST

För lite sol

Vi får cirka 80 procent av vårt D-vitamin genom solen. Ju längre bort från ekvatorn vi bor, desto kortare är perioden då solen är tillräckligt stark för att vi ska kunna producera D-vitamin i huden. I Sverige kan detta bara ske under sommarhalvåret, varför många utvecklar D-vitaminbrist under vinter och vår, när lagren från förra sommaren tar slut. Även personer som inte vistas ute i solen under sommaren, exempelvis äldre, riskerar att få D-vitaminbrist. Det samma gäller om man bär heltäckande klädsel eller alltid använder solskyddskrämer. För mörkhyade personer krävs också betydligt längre solexponering för att huden ska producera tillräckliga nivåer D-vitamin.

 

Ålder

När vi blir äldre minskar vår förmåga att producera D-vitamin, främst på grund av försämrad njurfunktion, lägre hormonnivåer och förändringar i huden. Äldre personer kan också ha svårt att få i sig tillräckligt mycket D-vitaminrik mat. Men även om vi alla skulle börja äta fet fisk och andra D-vitaminrika livsmedel i stora mängder varje dag, är det inte möjligt att täcka vårt behov av D-vitamin bara genom kosten.

 

Övervikt

Personer med övervikt har oftare D-vitaminbrist än andra. Anledningen är att en större mängd av det fettlösliga D-vitaminet då binds i kroppsfettet och inte kommer ut i blodet.

 

Kost

Om du inte regelbundet äter D-vitaminrika livsmedel som framför allt fet fisk, men även ägg, kött och D-vitaminberikade produkter, kan det bidra till att utveckling av D-vitaminbrist. Veganer kan ha svårt att få i sig D-vitamin genom maten eftersom de flesta livsmedel som innehåller D-vitamin är animaliska produkter.

 

Dålig upptagningsförmåga

Personer med malabsorptionssyndrom eller inflammatoriska tarmsjukdomar som celiaki och Crohns sjukdom kan lida av svår D-vitaminbrist på grund av försämrad absorption. Andra riskfaktorer för att utveckla D-vitaminbrist är kronisk njursvikt, leversvikt och gastric bypass, samt behandling med läkemedel som antiepileptika och kortison.

 

Graviditet/amning

Gravida personer behöver extra D-vitamin för att bygga upp fostrets skelett. Så även ammande mammor, eftersom bröstmjölken naturligt innehåller ganska lite D-vitamin, och nivån är ännu lägre om mamman har D-vitaminbrist.

 

BLODPROV GER BESKED OM D-VITAMINBRIST

Om du misstänker att du har D-vitaminbrist så prata med din läkare. D-vitaminbrist kan ge symptom som ofta förknippas med andra sjukdomar, och därmed vara svår att upptäcka. Det enda sättet att säkert veta om du har D-vitaminbrist är genom att lämna ett blodprov.

 

 

D-VITAMIN I SPRAY HAR MÅNGA FÖRDELAR

D-vitamintillskott finns i flera olika former, som tabletter, kapslar, droppar och spray. En fördel med spray är att den tas upp dubbelt så bra som tabletter av kroppen. Den är också smidigare att ha med sig eftersom inget vatten behövs, och är dessutom en bra lösning för äldre personer med sväljsvårigheter.