Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal
och du kan komma att omdirigeras.


Är du vårdpersonal?
Detta material är endast tillgängligt för vårdpersonal.
Du kommer nu att skickas vidare till vår startsida.
The following content is restricted for consumers only.
You will be redirected.
Varför behöver vi d-vitamin?

D-VITAMIN
SOLSKENSVITAMINET VI OFTA FÅR FÖR LITE AV

VAD ÄR D-VITAMIN?

D-vitamin kallas ibland för ”solskensvitaminet” eftersom upp till 80 procent av vårt D-vitamin kommer från solen. Det bildas i vår kropp när vi exponeras för tillräckligt starkt solljus. Här i Sverige är detta bara möjligt under sommarhalvåret, och då räcker det att vara ute i solen mitt på dagen med bara armar i cirka 15-30 minuter några gånger per vecka. Längre tid ger inte bättre effekt, utan istället risk att bränna sig.

 

Under vinterhalvåret lyser solen för svagt för att ge någon sådan effekt, vilket innebär att en stor del av befolkningen får för lite D-vitamin under denna period. Även personer som inte vistas utomhus under sommaren, går med heltäckande klädsel eller är mörkhyade kan få D-vitaminbrist.

 

Solen är en mycket viktig källa för att vi ska få tillräckligt med D-vitamin. För lite solljus är den största riskfaktorn för att utveckla D-vitaminbrist. Resten av vårt D-vitamin får vi genom maten vi äter, främst fisk, ägg, kött och D-vitaminberikade produkter, eller genom kosttillskott.

 

ALLVARLIG D-VITAMINBRIST GER SVÅRA SJUKDOMAR

Lindrig D-vitaminbrist ger sällan några tydliga symptom, medan svårare D-vitaminbrist kan ge sig tillkänna genom bland annat svaghet i musklerna samt värk eller smärta i kroppen. Långvarig och stor brist på D-vitamin kan ge riktigt besvärliga sjukdomar. Vuxna med allvarlig D-vitaminbrist kan få benuppmjukning (osteomalaci), och barn kan få rakit eller ”engelska sjukan” som leder till mjukt och missformat skelett. Dessa sjukdomar är dock numera mycket ovanliga i vår del av världen.

 

D-VITAMIN HJÄLPER MÅNGA FUNKTIONER I KROPPEN

D-vitamin är egentligen ett hormon, som är viktigt för ett flertal funktioner – och forskarna hittar ständigt nya samband. Man vet att D-vitamin spelar en central roll för vårt skelett genom att det hjälper kroppen att tillgodogöra sig kalcium. För att bibehålla ett starkt skelett krävs ständig tillgång till kalcium, och för lite kalcium i kroppen kan bland annat leda till benskörhet, som är ett vanligt problem särskilt bland kvinnor. D-vitamin spelar också en viktig roll på andra sätt i vår kropp – för exempelvis musklernas funktion, celldelningen och för immunsystemet.

 

MISSTÄNKER DU D-VITAMINBRIST?

Om du misstänker att du har D-vitaminbrist så prata med din läkare. D-vitaminbrist kan ge symptom som ofta förknippas med andra sjukdomar, och därmed vara svår att upptäcka.

 

Förutom att föreslå mer solljus och en kost med D-vitaminrika livsmedel, kan din läkare rekommendera kosttillskott som hjälper till att uppnå ett optimalt intag.

 

D-VITAMIN I SPRAY GER DUBBELT SÅ BRA UPPTAG

D-vitamintillskott finns som tabletter, kapslar, droppar och spray – varav spray tas upp dubbelt så bra som tabletter av kroppen. Spray är också smidigare att ha med sig eftersom inget vatten behövs, och en bra lösning för äldre personer med sväljsvårigheter.